Nina A. Standerholen (f.1981, Norge)
Fra pedagogikk til keramikk
Jeg er en selvlært keramiker med bakgrunn fra pedagogikk og pedagogisk filosofi, og denne bakgrunnen preger måten jeg nærmer meg både håndverket og materialet på.
Opptaket i Norske Kunsthåndverkere i 2019 åpnet for deltakelse i et nytt nettverk av kompetanse. Senere har jeg hatt gleden av residensopphold ved Senter for Keramisk Kunst og Skåbu Artist Residence, noe som har vært helt sentralt for å videreutvikle ferdigheter og få nytt perspektiv på eget arbeid. Deltakelse på gruppe- og separatutstillinger har gitt meg stort utbytte i form av erfaringsutveksling med andre kunstnere, samt anledning til å introdusere arbeidene i ulike miljøer. Utstillingene har gitt tilbakemeldinger fra både publikum og andre i fagfeltet, og det har vært, og er, viktige bidrag i egen utvikling.
De siste årene som bidragsyter og medhjelper ved Senter for keramisk kunst, har gitt innsikt i ulike aspekter ved utstillingsproduksjon, samtidig som det er en betydningsfull kilde til kunnskap om feltet og en kontinuerlig inspirasjon i eget arbeid.
Med min hands-on-tilnærming til fag, prosesser og materialer er jeg dypt investert i alle stadiene verkene gjennomgår. Arbeidet er forankret i håndverket hvor dreieskiva er hovedredskap, men den videre bearbeidingen av gjenstandene idet de løftes av dreieskiva har sitt utspring i observasjoner av de små detaljene i omgivelsene våre.
Nina A. Standerholen (b. 1981, Norway)
From Pedagogy to Pottery
With a background in pedagogy and educational philosophy, I was drawn to the process of developing the practical skills necessary for working on the potter's wheel. Mastering the throwing process requires both patience and a deep connection to the material. As a self-taught ceramicist, my academic background shapes how I approach both the clay and the creative process. I emphasize learning through experimentation, balancing intuition with an understanding of how materials interact.
In 2019, my admission to Norske Kunsthåndverkere (Norwegian Association of Arts and Crafts) provided me with an invaluable opportunity to connect with a community of artists and craft professionals. Since then, residencies at the Center for Ceramic Art and Skåbu Artist Residence have played a crucial role in further developing my skills and broadening my perspective. Participating in group and solo exhibitions has given me the opportunity to present my work in diverse contexts, and the exchanges with fellow artists have been essential in shaping my artistic direction.
In recent years, my role as a freelance contributor at the Center for Ceramic Art has provided valuable insights into exhibition production and continuously inspires my own work.
I approach both the craft and the materials with a hands-on methodology, staying deeply involved in every stage of the creative process. Rooted in craftsmanship, my work centers on the potter's wheel as the primary tool. By combining local materials with commercial clays, my ceramic pieces establish a connection to the landscape in which I live and work, serving as both a reflection and an embodiment of it—imbuing each object with a distinct sense of place. Drawing inspiration from micro-landscapes as well as vast landforms in my surroundings, I aim to capture the visual and tactile qualities of the natural world. Through a variety of tools, materials, and techniques, I interpret and replicate the surfaces, textures, and colors I observe in nature.